Frostig midsommar

Jag vaknar till strålande sol, jag tittar ut genom fönstret och möts av årets tjockaste froststäcke. Blä. Det är svinkallt med andra ord och mitt rum, fuktigt som det är, är också svinkallt. Ugh. Midsommar i Nya Zeeland.
Justine åker till Queenstown i eftermiddag och kommer inte tillbaka förens på tisdag. Så det är bara jag och Horst fram tills måndag eftermiddag när jag hämtar Kate och Fergus. Intressant. Plus att Justine tar bilen till Christchurch så jag ska lära mig köra vanen i helgen. GULP! Jag provkörde idag till restuarange. Vans = monster. Jag måste lära mig köra den för annars kommer jag inte in till SPCA på måndag och jag måste hämta Kate från dagis på tisdag för Horst har en stor function. Jaja. Bara jag och andra överlever är jag nöjd. 

Sååå... igår blev en lååååång dag. Längs vägen in mot centrum åker man förbi ett lite roligt hus (taket är som på en borg, med "taggar", vet inte hur jag ska förklara), det är i vilket fall en antikhandel. Utanför på själv "trädgården" har de massa saker som de säljer, bland annat har de en svensk flagga som ligger slängd över något. Jag har stirrat på den där VARJE gång jag åkt förbi sen jag kom hit. Det är ungefär fyra gånger om dagen det. Den senaste veckan har jag funderat på att stanna och gå in och fråga varför de har en svensk flagga. Jag har givetvis skjutit upp besöket men idag bestämde jag mig för att gå in. Svaret var inte så upphetsande direkt. Tydligen hade ägaren bara en massa olika sorters flaggor. Svenska flaggan får sitta kvar ute så jag får se den varje dag, den kostade $49 (ca 230kr) så jag hoppar över att köpa den, men det var frestande!

Efter jag hämtat Kate gick tiden extra segt fram tills vi skulle hämta Fergus kl tre. Eftersom det var "Fergus dag" så hade Justine tipsat om att vi kunde åka till ett ställe som heter Chipmunks så det bestämde jag att vi skulle göra. Chipmunks är något slags inomhus lekplats inne i Nelson, det är en kedja och finns i hela Nya Zeeland (och Australien enligt hemsidan). Vi var där från kvart i fyra till kvart i fem. Suck. De fick leka runt medan jag satt i caféområdet och häckade. Tog med en bok jag lånat på biblioteket men den var inge vidare. Till slut åkte vi därifrån och kom tillbaka till huset någon gång efter fem. Då skulle barnen duscha, JISSES vilket drama det blev! Allt gick bra med Kate men grr för Fergus. Han hade fått en blåsa på tån efter att ha sprungit runt på Chipmunks. Så innan vi ens närmat oss duschen börjar han stortjuta och säger att hans blåsa kommer göra jätteont när han går in duschen. Det följs av ungefär en halvtimmes desperata försök (från min sida) att få in honom i duschen. Jag gör allt enligt den diplomatiska och pedagogiska barnboken men inget funkar (allt från att jag försöker lugna honom till att jag erbjuder honom att ta av mig byxorna och bära in honom i duschen så att han inte behöver stå på blåsan). Det slutar med att jag tvättar honom med en blöt trasa. SUCK! Sen ville han inte ha sin mat heller, rester från soppan men det dög inte. Hans tur att försöka med allt i ursäkternas bok "I don't like soup", "I've had this soup before and I didn't like it. "We had it with Franzi about ten times" "I had this soup for lunch and I don't want it again". Större suck. Detta slutade med att han gick och la sig när jag gav Misbe mat och hann somna innan jag hittade honom. I kontrast till detta kvällsdrama med honom gick det bra med Kate. Horst och Justine kom tillbaka vid tjugo i åtta och sen satt jag på Skype till över nio men ingen kom in! Vad gör ni hemma i Sverige? :-P

Glad midsommar!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Du skriver väldigt roligt du! Jag fnissar alltid när jag läser. Sen vill jag veta när äventyr med monster-van gått bra - inte innan så att jag blir nervös. Fast det är klart - i en van är det större risk att någon annan råkar illa ut och inte du...bra.

Midsommarmorgonen här är rätt kall också - frosten lyser dock tack och lov med sin frånvaro. Jag har haft fönstret öppet under natten och det var skönt men Mats har ont i halsen så det var nog inte så bra. Tilläggas bör att han hade ont i halsen på morgonen. Hade han haft det i går kväll hade jag lojalt svettts ihjäl med stängt fönster. I vilket fall som helst ska det visst bli regn senare så jag ska ut och rensa ogräs. Sen hämtar jag Rebecca och så blir det vanlig midsommar, utan stång och dans tack och lov.



Många pussar och kramar

Mamma

2009-06-19 @ 09:31:22
URL: http://www.karlshall.se
Postat av: Mamma

Jag bara måste skriva det: Vi har fångat en bisvärm!!! Det var helt otroligt att se den - vi har ju aldrig haft någon men de små rackarna överlistade oss och då överlistade vi dem. Just nu bor de i en postlåda i väntan på kvällen då de ska få flytta in i sitt nya hem. Det är så SPÄNNANDE!!!

2009-06-20 @ 16:47:19
URL: http://www.karlshall.se
Postat av: Hilding

Nä jag har ju inte kunnat vara inne på skype eftersom jag har varit borta flera dagar nu, men kan nog ta o logga in imorn kväll =) Jo fergus värkar vara en typisk liten 5 snart 6 åring.. Eller vad et nu var? Haha, barn asså.. Hade! =)

2009-06-22 @ 11:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0