Sammanfattning

Missa inte inlägget under här, jag fick bara lite tid över att få ur mig lite saker så jag passar på nu att skriva lite.

Bra med Nya Zeeland
- Det är soligt varje dag
- Naturen är jättefin
- Det finns mycket billig frukt
- Stor utbud av glutenfritt bröd

- Jag har drömt om att komma hit i evigheters evigheter

Konstigt/dåligt med Nya Zeeland
- När man handlar finns det inget "rullande band" som kassöskorna lägger varorna på över huvudtaget. Kassörskan lägger varorna ner i en vagn som står bredvid dem och så får man lämna den vagn man har haft till nästa kund. Vagnen med dina varor får du gå undan med och packa vid ett speciellt område. I vissa butiker packar också kassörskan varorna direkt ner i en påse.

- När du betalar med kort får du välja mellan tre alternativ "Check" "Savings" & "Credit" innan du slår in pinkod

- Dessa konstanta "How are you?"

- Folk investerar inte i uppvärmning av huset utan i stora mängder med tjocka kläder och s k "underställ" (som vi har när vi åker skidor men de har dem till vardags)

- Alla tar bilen för det finns inge vidare kollektivtrafik (har inte sett en enda buss sen jag kom) så även i ett litet område som Richmond är det mycket trafik


PS. Mats, ge mig instruktionerna om hur jag använder NAS server och mamma skicka hundgrejlänken tack!


Kommentarer
Postat av: Papsi;-)

Hallå Hansi!



Egentligen är det väl inte så konstigt med allt underligt down-under, tänk dig själv att gå upp-och-ner hela livet. Då kanske du också skulle uppskatta kassor utan rullbanor:-). Hur är det nu förresten med vattnet i avloppet? Skruvar det sig liksom nedåt motsols eller inte? Jag måste bara få veta!

Du skall snacka om kallt, här svänger det som vanligt snabbt. Över trettio grader i solen i helgen som var. Ikväll när jag traskade hem från stationen med cykel och allt, det spöregnade och en temperatur runt 7 grader...brrrrr! Bara en vecka fram till midsommar! Men det är klart, vi har ju iaf. element i varje rum och varmvattenberedare som fungerar...tänkte inte på det:-).

Sen det här med alla "How are you?" är väl bara att förhålla sig till, kan hålla med att det blir ytligt när man möter människor som man kanske inte känner. Däremot så tycker jag du skall se det som att Justine och Horst faktiskt bryr sig om dig. Men det behöver ju inte innebära att en vit lögn är fel ibland som svar.

Imorgon är det fredag, skönt tycker jag. Som vanligt är man ganska slutkörd så här i slutet på veckan.

Pussar & kramar från lilla papsi;-)

2009-06-04 @ 20:08:52
Postat av: AlexandrA

hej hur mår du? jag mår bra. vad jör du?

kram 10000 goner ALEXANDRA p

2009-06-04 @ 21:11:38
Postat av: Hanna

Fin blogg! Besök gärna min och skriv vad du tycker om min hårförlängning! :)



http://h88.blogg.se

2009-06-04 @ 21:17:32
URL: http://h88.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej!

Det verkar som att du trivs, trots kylan. Johanna har bekräftat att det är ganska kallt så här års, fläckvis. De senaste 2 dagarna har det mer eller mindre varit höstrusk. I måndags var det nästan 30 +, Alexandra (och jag åxå) svalkade oss i den nya fontänen i Nyfors. Mycket skönt.

Jättekul med rundvandringen! Vilka skillnader mellan svenskt och NZ-ländskt, men ändå en viss touch av Europa.

Du har tagit fina bilder. Jag antar att det är lika vackert IRL.

Sköt om dig så hörs vi.

Många regniga hälsningar Åsa

2009-06-04 @ 21:29:15
Postat av: Sabina

Hej!Där ser du att det finns många bra grejer med Nya zeeland.Saknar dig Hanna <3 Jag är inloggad nu nästan varje kväll :) Ha det jätte bra Kramar i mängder Sabina.

2009-06-04 @ 22:57:30
Postat av: Nilla

Vad i "how are you" äe det som kan verka negativt? Jag tycker det låter trevligt och omtänksamt :D

2009-06-04 @ 23:21:55
URL: http://lovleyeleganse.blogg.se/
Postat av: Hanna

Haha, How are you, jättetrevligt fast de väntar ju inte på något svar;)



Btw, kassorna, vi störde oss också på de korta banden men när vi handlade packade de alltid ner varorna åt oss så vi var mest oroliga hur de orkade när folk kom och storhandlade, de skulle ju behöva 20 påsar :-)



Credit störde jag mig också på för man måste ju tänka tvärtom. Här har jag lärt mig att man aldrig ska handla på kredit och sen ska man handla på credit där nere, snacka om att överanstränga hjärnan :-)



Här hemma är det bara bra. Jag jobbar på för fullt och går och väntar på bättre väder. Det regnar, hela tiden. Nilla är hemma nu så jag ska försöka träffa henne i veckan också. Lite svårt att planera ihop bara, du vet ju hur svårt det var för oss att hitta en dag och nu har vi bara en vecka på oss. Haha, good luck!

2009-06-05 @ 15:38:44
URL: http://nogg.se/hep

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0