Vacation: terminated

Vill börja med att tacka för alla kommentarer, varje morgon har jag direkt gått in på bloggen för att titta på dem ^^' Fortsätt så! Hanna och Jessica, ni kommer hit or else! (Gunilla räknar jag med) Mowahahaha


Anyways... då va den semestern över! Nu börjar jag jobba ordentligt också, får nog ta Kate och Fergus till skolan imorgon... Men men, här kommer en liten redogörelse över semestern.


Hm, så semestern började väll inte strålande i lördags. Horst och Justine åkte till restaurangen vid 11 tiden och Justine sa att hon skulle komma tillbaka ganska snart. Vi skulle senast åka vid ett, men förmodligen skulle vi vara iväg redan 12:30. Hahaha inte riktigt! Klockan var tre när Justine kom tillbaka och vi var ute på vägen vid halv fyra. Det var i vilket fall en minst sagt spännande resa. 9 mil är det till Takaka som vi skulle till och det tog ungefär en och en halv timme att komma dit. Vi åkte nämligen upp för berget och nerför berget... haha uppför var skojj. Både ner och upp var vägen väldigt vinglig och krokig men utsikten var helt fantastisk. Jag satt gapande mot fönstret hela vägen. Speciellt när vi var uppe på toppen och man kunde se ner i dalen där Takaka ligger. Justine hade hyrt ett helt hus som var jättemysigt. Någon borde bo där, utsikten var underbar och det låg lite på landet men ändå nära både Takaka och stranden. Huset hade en ordentlig brasa också så vi höll oss varma hela kvällen. (Återigen, klicka på bilderna för större version)

  



Helen och John bodde på ett motell fem km bort så på kvällen kom de och vi åt middag tillsammans (den näst sista bilden har Kate tagit, hon gillar att leka med min kamera).

Sen i söndags åkte vi alla först ut till John och Helens motell vid Pohara Beach där vi tog en långpromenad längs stranden. Vi hittade lite allt möjligt skojjigt (sista bilden är gissningsvis någon slags haj, död givetvis)


  
 

Vidare till en laxfarm. Där kunde man då fiska lax och så betalade man per kilo ($20 NZ orensad fisk, så lite dyrt) men vi hade rätt kul. Vi var där i fyra timmar ungefär och vi fick en fisk. Haha folk kom och gick runt oss och de fick alla massa fisk medan vi hade världens otur.


   

Tillbaka till huset vid tre/fyra. Horst lagade (som vanligt) mat för ett helt militärkompani och försökte tvinga ner mat trots att vi redan haft dubbelt så mycket som vi borde. Jag och Horst hade en kort diskussion om vikt upp och ned- gång. Franzi gick tydligen upp 15 kg när hon var här men gick ner igen de sista veckorna när hon var sjuk. Horst tyckte jag lika gärna kunde göra samma sak. Jag försökte istället förklara att jag skulle behöva gå ner 15 kg från det jag redan har men han la dövörat till då.

Anyways, vi åkte "hem" i förmiddags och sa också hejdå till Helen och John som nu åkt hem till Queenstown. Vi stannade på vägen (uppe på berget) för att besöka grottor men de var tyvärr stängda.



Fortsatte ner och stannade i Kaiteriteri som har en känd nationalpark. Det blev lunch vid stranden. Fåglarna terroriserade oss men det var rätt kul ändå. Horst och barnen kastade pommes på dem och vi försökte med alla medel att få dem att flyga iväg någon annanstans men icke. Tur att man inte är rädd för fåglar!

Moving on, medan familjen gick till lekparken gick jag ner på stranden och konstaterade snabbt att jag kommer tillbringa X antal dagar på den stranden i sommar. Den svarta fågeln på bilden fick mig att börja asgarva för mig själv. Han och några andra betedde sig mycket underligt. De sprang runt med näbben i sanden och gjorde ett roligt läte. Filmade för att dela med mig men YouTube gör något webbplatsunderhåll nu, kommer dock att lägga upp filmen här så snart jag kan.


  
 

En värmepump kom hit idag!!! Den står i hallen så man känner av den något där och i köket, här i mitt rum känner jag inget dock... suck, men men den är alltid något. Very nice.


Ett inlägg om familjens medlemmar kommer, jag känner att jag behöver prata av mig lite om dem. Jag gillade mammas förslag att lösenordsskydda bloggen, jag är inte så förtjust i att lägga upp bilder på familjen på internet. Eller så pixlar jag deras ansikten i photshop så man inte kan se. Så får ni maila om ni är intresserade av att se hela bilden. Ok, jag löser det, på ett eller annat sätt.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Ha ha ha - du har hamnat på en gödningsfarm! Hoppas maten är god men det misstänker jag starkt. Uppenbarligen gillar Horst stora damer - typiskt tyskt :-).

Tyvärr syns inte alla bilder du berättar om. Det är jättekul att se. Naturmässigt så verkar det hela vara ett klipp! Jag ser verkligen fram emot att se mer av naturen.

Bingo med värmepump. Den torkar också ut för jag såg på filmerna att det var mycket kondens på fönstren. Det gör att det känns kallare än vad det är. Värmen kommer säkert att sprida sig!

Pussar och kramar

Mamma

2009-06-02 @ 09:55:38
URL: http://www.karlshall.se
Postat av: Mamma

Nu syns bilderna - min jobbdator är knäpp :-(. Fantastisk natur! Helt otrolig! Jag ska vinna pengar!!!!

Pussar och kramar

Mamma

2009-06-02 @ 09:57:59
URL: http://www.karlshall.se
Postat av: Hanna

Men Hanna, vad har jag och Jessica lärt dig om fåglar och mat. Man får inta mata fåglar, det är det elfte budordet! ;-)



Annars då, du verkar ju ha det prima ballerina. Nya Zealand verkar fortfarande stå i sig och de verkar ha kvar sin natur. Jag älskar dina bilder, du är verkligen kung på att ta bilder!

2009-06-02 @ 18:17:13
URL: http://nogg.se/hep
Postat av: Mats

Hej Hanna

Den svarta fågeln tror jag är en strandskata eller på engelska "Oyster eater". Bilden på den vita fågeln tycker jag annars är väldigt cool. Lägg ut den på Fotosidan! Det verkar vara en otroligt vacker natur som jag också hoppas få se någon gång.



Jag tror jag fått igång NAS-servern så att det ska gå att komma åt den utifrån om du vill kopiera dina bilder dit (det funkar från jobbet så det borde funka även från NZ). Maila mig om du vill ha uppgifter på hur du ska göra.

/Mats

2009-06-02 @ 20:53:49
Postat av: Papsi;-)

Hello Hanna,

Papsi har varit ute på din blogg vareviga dag sedan sist, trots att jag visst att du var på resande fot. Naiv som jag är så hoppades jag på att du kanske ändå skulle lyckas lägga upp några berättelser och bilder. Trots att det är höst nu på NZ så måste man säga att naturen är sagolikt storslagen, och du tar jättefina bilder. Det är väl ett drag från morsan och inget som jag genetiskt kan skryta med att ha bidragit med:-)! Men å andra sidan ritar du fantastiskt oxå och det är typiskt Jakobossonskt! Åtminstonde om man går bakåt några generationer och kikar, typ till min farfar.



Är som sagt var jätteglad för att familjen som du hamnat hos verkar vara så trevlig och omtänksam mot dig. Även om det här med Horst idé om att du skulle vara på ett "gödningskollo" inte överensstämmer med din tolkning, eller min heller för den delen.



Pussar och kramar från papsi;-)

2009-06-02 @ 22:33:13
Postat av: Hilding

Men gud va alla är tråkiga, skriver bara allihopa "åh va fin natur!". Bara för det kan ju inte jag göra det, för det vore för jävla tråkigt, tyckeru inte? Men jag måste i alla fall säga att jag digga bilden på måsen starkt, dens blick är fan priceless xD Och bilden på svarta fågeln som gick bredvid fotspåren var också rätt häftig. Hade fortsatt gött =)

2009-06-02 @ 23:16:04
Postat av: Papsi;-)

Det är ju tur att min son lyfter upp kommentarerna på en högre nivå:-)! Det kanske är så att vi uppskattar naturbilderna till skillnad från dig!?



Puss min son, tråkiga papsi;-)

2009-06-03 @ 00:37:03
Postat av: Rebecca

Jag håller med Hilding! Natur, natur, natur... Ge mig lite mer stad! :P

Det gör i och för sig inte så mycket då du tar otroligt bra bilder. Kan bara instämma i hyllningskören om måsbilden.

Vinner inte Malin några pengar kanske jag kan övertala henne till budget varianten: en filmkväll med Pianot... :D

2009-06-27 @ 11:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0