Här kommer förklaringen

Onsdag, 4 November, kl 06:54

Jag har en del saker jag måste förklara, lite segt av mig att skjuta upp det. Kan inte gå in på detaljer här för det skulle ta en halv evighet att förklara.

Läget är som följande. Jag har berättat att jag och Justine håller på och ”gör om huset”. Horst har inte varit med på noterna helt och hållet men har inte visat något jätteöppet motstånd i alla fall. I fredags förra veckan skulle Raoul och Nathalie från Tyskland komma och bo hos oss. De är anställda på restaurangen som servitörer och ska jobba fram tills slutet av april. Jag visste ingenting om dem. Men i torsdags kväll, precis innan jag skulle åka iväg till boxningen så jag var smått stressad, kom Horst fram till mig och frågade om jag behövde bilen under lördagen. Eftersom jag hade planerat att ta en dagsresa ner till St Arnaud så svarade jag att ”Ja, jag hade tänkt använda den. Varför undrar du?”. Han svarar att Raoul och Nathalie kommer och att de behöver låna bilen hela lördagen för att uträtta alla nödvändiga ärenden (som att fixa lägenhet, saker osv osv). ”Ok, behöver de den hela dagen eller? För då är jag ju helt fast i huset hela dagen. De har inte möjlighet att låna vanen alltså?” Svar: ”Vi ska ha vanen och de behöver bilen hela dagen”. ”Ok, det löser vi. Jag måste sticka nu”. Så jag åker iväg och när jag kommer tillbaka så säger jag bara att ”Visst kan de ta bilen. Tror du jag kan ha den på morgonen dock? Så jag kan åka till boxningen, jag är tillbaka här kl 10”. Jag får klartecken från honom och jag tror att allt är löst.
Denna konversation, med husprojektet och andra okända händelser triggade Horst rejält av någon anledning. Jag orkar inte förklara om allting som hände igen, men så här skrev jag och förklarade i mitt mail till Franzi (tidigare Au Pairen).

Friday morning. Fergus and Kate were eating breakfast, Justine was brushing Kate’s hair and I was just ready to go and drop Fergus and Kate of to school and kindy when Horst suddenly decided to attack me. For about 10 minutes he went on (without letting me say anything back) about how pissed he was at me, he likes to repeat things as well. Examples of (aprox) what he said: “There are too many discussions in this house, when I come home from work I don’t want any discussions. This is MY house.”  “You act like you are on the same level as us, you are not, you are not family, you working for us. This is MY house.” “The car is not yours and you have no right to use it. If we want to lend it to a friend there is no argument. You can have it when we don’t need it. The car is not yours” “I’m doing all these things for you, cooking you vegetarian food whatever and you are not doing anything back for us, it pisses me off”
It was clear also that the whole thing about changing the house around really pissed him off but he threw all this shit on me, blaming me for it like it was my idea and I was walking around changing their house without any consent. I was really taken aback when he mentioned this whole change-the-house thing and said “I don’t want any more discussions or I will throw both of you out” He referred to me and Justine.
Basically, he accused me of a lot of things that was both unfair and not correct. Worst of all was that he did this in front of the kids. He didn’t scream but said that if the kids had not been there he would scream his head off because he was so pissed.
So after these 10 minutes of attack on me I had to leave with Fergus and Kate. I tried to sort of pretend like nothing and since there has been a tension between us.

Som sagt har jag inte fått tillfälle att prata om händelsen än med dem. Nathalie och Raoul flyttade ut igår (tisdag) så jag tänkte ta det igår kväll men de var upptagna med annat. Jag vill bara ha pratet överstökat men jag måste också ta det vid rätt tillfälle

De goda nyheterna? Raoul och Nathalie är unga, Raoul är 25 och Nathalie är 23. I lördags erbjöd jag mig att visa dem runt i området, köra dem runt alltså istället för att de skulle ta bilen och försöka hitta allting själva med karta och vänstertrafik. Det var Justines idé! De nappade jätteglatt och vi hade en trevlig dag tillsammans. Bland annat fick jag lära mig att de båda är också väldigt intresserade av Sagan om Ringen och det var därför de accepterade erbjudandet från Horst att komma hit. Horst har jobbat med dem förut när de var precis nya i branschen.
Så vi utbytte erfarenheter och jag har sedan i lördags fungerat som deras guide och hjälpt dem med allt möjligt. Har även informerat om allt de kan besöka och hur de ska ta sig dit osv osv. Jag hoppas på att vi kanske kan göra en del saker tillsammans, typ utflykter och sådant för att spara bensinpengar! I alla fall, förhoppningsvis har de haft lika trevligt med mig så att jag kan hålla kontakt med Nathalie åtminstone. De blev båda nämligen intresserade av min boxning och jag tog med mig Nathalie dit igår kväll, om hon talade sanning tyckte hon det var superkul och vi åker in tillsammans igen på lördag. Jippi!

Det andra roliga är att jag har kommit i kontakt med en svensk. Lulu som jag känner från boxningen berättade att en av hennes kollegor är flatmate med en svensk tjej! Skitkul så Lulu pratade med sin kollega i måndags och måndag kväll fick jag ett sms från Madeleine. Vi ska träffas på lördag och hon verkade lika uppspelt som jag! Fick också veta av Lulu igår att Madeleine är kompis med den tjej som jobbar på The Swedish Bakery i Nelson. Jag visste att en yngre svensk tjej jobbat där ett tag nu men jag har inte vågat gå in. Kändes så larvigt, men nu verkar allting lösa sig trots allt. Förhoppningsvis är dessa två svenskar ett par roliga tjejer som jag kan stifta bekantskap (eller mer) med. Håll tummarna för mig!

Vid sidan av så här kan jag säga att jag ska hämta ut Twilight på biblioteket idag. Jag hade lagt en reservation för ett tag sedan och nu är den min. Skulle vara överdrivet om jag sa att jag ser fram emot att läsa den för det gör jag inte, men det ska bli intressant. Efter all hype (jag skiter fullständigt i världens fjortisar och tweens) från Jessica och Hanna. Så jag byter kvalitéslitteratur som The Two Towers (som jag läste klart i måndags) och min nuvarande bok Brilliance of the Moon mot Twilight… suck, vart är jag på väg?


Kommentarer
Postat av: Mamma

SKYPE! Låter jättekul med lite folk som kommer indrällande i ditt liv. Jag håller på att dö av nyfikenhet om du fått något svar från Franci (vilket det inte verkar som).

Det litteraturbytet vet jag inte om jag gjort :-)



Många pussar och kramar

Mamma

2009-11-03 @ 19:57:58
URL: http://www.pimpaminhylla.se
Postat av: Hilding

Det låter ju bra =D vi får ta det sen på skype om 15 minuter =)

2009-11-04 @ 19:46:58
Postat av: Almie

Usch. Jag står fast vid det jag sa vid Skype igår. "Argh, jävla idiot!" För övrigt, hör av dig när du läst ut Twilight. Jag vill veta om du håller med mig att det är "mjukporr för tonåringar". Haha! ;)

2009-11-06 @ 10:02:02
URL: http://almiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0