Snälla hjälp mig!



Så här ligger det till. Jag har planerat tre olika resor jag kan göra under mina fem dagar på nordön innan jag åker hem 15 mars. Det enda som är bokat och klart är att jag är i Wellington tills den 12 Mars, därifrån är inget bestämt så här har du alternativen!

ALTERNATIV 1 (LÄNKEN ÄR LAGAD!)
12 Mars
Tar bussen från Wellington till Owhango, jag kommer fram på eftermiddagen.
13 Mars
Jag gör Lord of the Rings Fanatics Tour vilket tar hela dagen.
14 Mars
Åker buss till Auckland och spenderar resten av min tid på Nya Zeeland där.
Kostnad: Ca $400 (med mat, exlusive kostnader i Auckland)

ALTERNATIV 2
12 Mars
Tar bussen från Wellington till Rotorua, jag kommer fram vid halv fyra på eftermiddagen.
13 Mars
Åker vidare till Matamata, men spenderar hela förmiddagen i Rotorua.  
14 Mars
Jag gör Lord of the Rings Hobbiton Tour.
15 Mars
Bussen till Auckland
Kostnad: Ca $250 (med mat)

ALTERNATIV 3
12 Mars

Tar bussen från Wellington till Rotorua, får se mig omkring under sena eftermiddagen och kvällen.
13 Mars
Buss vidare till Whitianga
14 Mars
Gör en Glass Bottom Boat Scenic Cruise
15 Mars
Bussen till Auckland
Kostnad: Ca $300 (med mat)

Jag måste se över mina finanser när jag kommer hem från Queenstown, men om jag räknar rätt ska jag ha råd att göra vilken som helst av dessa alternativ med marginal så tänk inte på pengar när du koller på alternativen!


Kommentarer
Postat av: Hanna

Okej, nu ska jag komma med mina extremt kloka råd :P Den första turen har jag inte varit på och jag har inte varit i Owhango. Jag kommer inte heller in på länken så den har jag inga åsikter om men Auckland är värt att uppleva!



Andra turen, Rotoroa är en ganska mysig stad men den stinker ruttet ägg, konstant. Hobbiton är roligt och mysigt men går det att åka dit nu? Håller de inte på att bygga upp allting till The Hobbit?



Tredje turen. Rotoroa är som sagt mysigt men jag tror nog att du hinner med det mesta på eftermiddagen/kvällen. Jag älskade Whitianga! Ganska död stad egentligen men åk över till Hahei (tror jag att det hette) och ta en promenad till Cathedral Cove och du kommer stortrivas. Hot Water Beach är även värt att uppleva. Vi gjorde en sådan där Glass Botton Boat-tur, jag vet inte om det är samma men det ser ut att vara samma. Det var kul men då tyckte jag nog att Cathedral Cove och Hot Water Beach var häftigare att uppleva på en egen tur.



Okej, jag vet inte om jag hjälpte hundögonen, jag mest svamlar. Jag tror det blir bra hur du än gör men om du åker till Whitianga, placera dig långt fram på bussen och se till att du har något att hålla i så du inte blir åksjuk... ;-)



2010-02-04 @ 09:19:48
URL: http://nogg.se/hep
Postat av: Hilding

Första länken kunde inte jag heller titta på, och jag är i skolan så jag kan inte kolla ordentligt förens jag kommer hem! Så ger mitt svar då =)

2010-02-04 @ 12:47:24
Postat av: Almie

Då ska vi se.

Som sagt. Första länken funkar inte så jag ska va tyst när det gäller den.

Auckland - klart du ska dit.



Rotorua stinker som sagt och det finns inte så mycket att göra där egentligen förutom nationalparker som stinker nåt så fruktansvärt, och de kanske kräver en hel dag där.



Matamata - why not. Hobbiton är ju nästan ett måste om man är nördiga som vi är, men om man kollar på det objektivt så är det egentligen inget speciellt. Jag älskade det såklart, tyckte det var häftigt, men det är ju liksom bara hål i marken egentligen.



Whitianga är helt underbart! Stan är som sagt död men det är Cathedral Cove du vill till. Antar att vädret kommer vara rätt så okej vilket gör upplevelsen lite bättre. Vi tog den där glass-båts-turen och den var inget speciellt. Man såg inte så mycket och vattnet var rätt mörkt. Det är inget Fiji-vatten liksom. Däremot rekommenderas (som Hanna sagt tidigare) Hahei. Hot water beach är coolt och Cathedral Cove är fantastiskt vackert! (de spelade ju in Narnia där)



(det går turer från rotorua till hobbiton, bara så du vet, matamata i sig är nog inte så mycket att hurra för)



Ska du va kvar nåt i Wellington?

Säg till om du vill ha tips på aktiviteter i Auckland också!



Nu har jag verkligen bara svamlat på osammanhängande, sorry men du får stå ut :P



Kramar!

2010-02-04 @ 13:05:27
URL: http://almiie.blogg.se/
Postat av: Mamma

Jag kan inte hjälpa dig med att säga vilken jag tycker för jag har inte en aning. Men jag kanske kan ge ett tips på hur du ska välja:



Gör en lista med plus och minus för varje alternativ. Simpelt men ofta, dock inte alltid, effektivt sätt att bestämma sig.



Många pussar och kramar

Mamma

2010-02-04 @ 13:09:48
URL: http://www.pimpaminhylla.se
Postat av: Hilding

Näh asså jag har inte en aning! Den där Almie har rätt när det gäller det där med Hobbiton dock, det är ju egentligen bara hål i marken :p Jag hade nog ssagt det den där vattenturen men det värkar ju som om det inte var så hippt ändå.. det vore om jag fick reda på mer om det där med alternativ 1 med en länk som nu ger mej virusvarning :P

2010-02-04 @ 16:29:20
Postat av: Papsi;-)

Hallåj Hansi,



Pappa har inga rekommendationer heller när det gäller valet, men ett tips är att du väljer nått som blir bra:-).

Dvs. använd din inbyggda intuition.



Åsa har födelsedagskalas på lördag så det kan bli svårt att skypa då för mig. Imorgon (fredag) kvälls skulle kunna fungera alternativt min söndags morgon!?



Pussar & kramar

papsi;-)

2010-02-04 @ 21:39:28
URL: http://www.sodertaljesk.se
Postat av: Papsi;-)

Papsi säger alternativ ETT...Dyrt blir säkert bra:-)

Låter som att en heldag på "Lord Of The Rings Fan~atics Tour" kan betala sig.



Skyll inte på mig sen älskling:-)



Puss-puss, papsi;-)

2010-02-05 @ 17:21:35
URL: http://www.sodertaljesk.se
Postat av: sabina

Jag tycker 1:an. Hörs på skype pussar

2010-02-05 @ 18:30:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0