Golden Bay

Onsdag, 20 Januari, kl 21:28

Jag kom tillbaka från Golden Bay i måndags, är bara väldigt seg med att skriva något! Kommer nog inte gå in på några detaljer nu heller.

Kom till vandrarhemmet i Takaka.



Jag delade rum med 6 andra människor, varav en svensk kvinna från Linköping! Hon var rätt gammal och hade varit gift med en känd fysiker så vi utbytte telefonnr (eftersom jag ska studera fysik i höst).
Den tjejen jag hade lite kul med var Julia från Kanada. Hon skulle ha hängt med mig ut på upptäcksfärden men hon kom inte tillbaka från sin kayakresa i tid men vi la pussel halva kvällen istället.

Jag åkte till Wainui inlet (ungefär där det står Anatimo på kartan) och gick där en walkway ut till Wainui Falls som var ett riktigt vattenfall (rätt mycket större än Whispering Falls). En annan walkway jag gjorde var på ett ställe som heter The Grove, det är världens djungel och massor av stora kalkstenar.
Mina stora resedag var då i söndags när jag åkte ut till toppen av sydön. Ett stopp var på Wharariki Beach. Jag visste inte vad som väntade mig där så jag planerade inte så bra. Hade med mig ballerinaskor och mina sneakers med hål i så när jag kom till parkeringsplatsen och såg en skylt som sa att det var en 20-25 min promenad till stranden tänkte jag att jag kan ju gå barfota. Solen sken! Halvvägs började fötterna brinna när stigen blev sandigare och sandigare, jag var urkorkad och vände inte tillbaka för att hämta mina sneakers. Kom tillslut fram till stranden men sen var det typ 500-700m ner till vattnet, det fanns inte på världskartan att jag kunde korsa stranden med fötterna i behåll så jag tog lite bilder och gick tillbaka. Men efter att ha gått i 45 minuter kände jag inte för att göra promenaden igen så jag åkte vidare till Cape Farewell. Där var jag ensam med fåren och sist åkte jag till Farewell Spit där jag satte mig på kaféet och slickade en isglass. Efter det var det tillbaka till vandrarhemmet, jag var rätt slut efter allt körande.
Kom hem i måndags förmiddag och tog det allmänt lugnt. Jag lägger upp bilder från resan i veckan så håll utkik om du är intresserad.

Igår åkte jag in till Nelson för att se Paranormal Activity med Lloyd men det var fullsatt så vi umgicks i ett par timmar istället och såg filmen idag. Jag var beredd på att bli skrämd men vi var rätt lugna medan de 14-åriga tjejerna skrek hahaha Jag blev nästan nostalgisk när jag såg dem! Tänker på mig själv i den åldern och den fascinationen jag hade för skräckfilmer...

Något jag också gjorde idag var att ta ut pengar för att lägga i sparpåsen. Det blev en hel del över från min resa vilket är väldigt skönt för då behöver jag inte räkna ören (cent) i Queenstown. Så jag gick till bankomaten för att ta ut $380, jag fick det i tjugodollars sedlar! Vilken bunt det blev, kunde knappt stänga plånboken, det var rätt uppmuntrande faktiskt haha.

Kommentarer
Postat av: Hilding

Längtar eftera att få se den stranden! Var det inga som badade där? Kanske inte var någon vidare badstrand kanske.. Verkar som om du hade det trevligt i alla fall =) Lloyd, har jag missat nått? Vem är det? XD

2010-01-21 @ 20:07:54
Postat av: Papsi;-)

Tjaba Hanna,



Nu har jag tappat kollen helt. Skulle du inte hoppa bungyjumpet på den här semestern? Kul att höra dig prata positivt om pengar för en gångs skull:-) Annars har det ju mest varit elände och att de bara sinar.



Hoppas att sommarvädret har kommit tebax!



Puss & kram

Papsi;-)

2010-01-22 @ 17:29:05
URL: http://www.sodertaljesk.se
Postat av: Almie

Haha! Jag kommer ihåg när Hanna och jag skulle ta ut några 100$. Jag fick i 20or och Hanna i 10or om jag inte minns fel...vilken jäkla bunt!!! :D

2010-01-24 @ 18:47:23
URL: http://almiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0