Stor fisk på kroken!

27e
 
April Det har inte hänt särskilt mycket den här veckan. Det har varit en väldigt dålig vecka för kiosken, varje dag har det varit väldigt dött och inte mycket alls att göra, vilket självklart resulterat i att Tony inte har varit på sitt bästa humör, men jag antar att det är förståeligt. Öppningen av restaurangen närmar sig mer och mer, Tony kommer försöka att få den öppnad i mitten av maj. Det blir lite intressant med tanke på att det kommer vara lite mer matlagning än att vara en vandrande konservburksöppnare, typ. Ännu roligare blir det när vi haft första menyn ett tag, eftersom att jag och Robin kommer få hjälpa till lite grann med andra menyn. I onsdags drog vi oss in till Bamaga för lite ärenden, och jag passade på att handla lite på fiskebutiken för en starkare lina samt bait jigs för att fiska efter levande bete. Samma dag drog jag ner till hamnen för att fiska lite, och jag var väldigt entusiastisk eftersom jag sett folk fånga fisk hela tiden med levande bete. Jag satt ett tag och fick efter några minuter en liten fisk att använda som bete. Så jag krokade fisken och slängde ut linan på andra sidan, ungefär 15 meter bort för att sedan gå tillbaka till att fånga bete. Och nej, rullarna faller inte i vattnet om man får napp, de börjar bara spinna på marken och släpper ut lina. Jag pratade lite med några lokalbor som var där och fiskade när jag hörde en liten unge på kanske 4 år skrika till och sprang mot min rulle som låg och spann. Jag sprang efter och såg hur pojken tog tag i rullen, men tappade den ganska snabbt då fisken var allt för stark för honom. Jag tog sen själv tag i linan, och jävlar i helvete vad stark den var! Hade väldigt svårt att rulla upp linan och jag brände mig lite på den när fisken drog iväg med full kraft. Efter att jag lyckats rulla in den lite grann stack den in under hamnen, och några lokalbor som var på en lägre plattform under hamnen började skrika ”Bigwan bigwan!!” (vilket då jag översätter till ”big one”). De var väldigt extatiska över vad jag fått på kroken, men själv kunde jag inte se den, men ajg tänkte att om lokalborna reagerar så borde den vara stor! Det dröjde inte länge innan linan slets av, förmodligen mot en av pelarna som är täckta med sylvassa ostron. Jag har ingen annan förklaring, för linan ska klara 150 lb. När jag gick tillbaka till där jag fiskade levande bete för att sätta dit en ny krok och sänke kom lokalborna fram till mig och berättade för mig vad jag hade på kroken. Tydligen var den en black tip, vilket är en sorts haj! När jag förvånat frågade hur stor den var skrattade dom och sa, ”bigga dan you!”. Så ja, nu har man haft en haj på kroken som är större än mig själv, vilket var en ganska rolig upplevelse trots att jag inte fick se den med mina egna ögon, men jag är glad att dom såg den så att jag fick veta vad det var. Jag är ändå glad att jag inte behövde dra upp den men det hade varit kul att bara få se den.
 
Igår åt vi pizza, precis som alla andra lördagar. Vi fick sällskap av Shannon samt två av hennes nya vänner som jobbar i mataffären i Bamaga. De var ett par, killen var från Nya Zeeland och tjejen från Tyskland. Vi satt och pratade ett tag, drack lite öl och när de stack kollade jag och Robin på en film innan vi gick och la oss. Idag har vi än så länge bara städat containern och nu sitter vi och väntar på att en granne ska komma och hjälpa oss med gräset. På framsidan är gräset väldigt högt och vi måste gå igenom det för att komma in till huset, vilket känns lite farligt då det kan finnas ormar. Vi fick låna två spadar och en kratta för vi var tvungna att köra lite för hand innan man kan klippa det. Svettigt så in i bomben var det, det tog typ en timme och solen gassade på oss. Blåser på händerna fick jag också. Planen var att jag även skulle fiska idag, men det slutade med att jag och Robin började skriva lite rätter till restaurangen, och jag lär lägga upp den menyn här när den är klar. Nu ska jag gå till kiosken, lägga upp inlägget och prata med min kära syster!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0