Bra mat för barn eller?

Det är fortsatt bra här i Borrolloola och tiden går snabbt. Deg börjar bli riktigt enformigt dock, mer enformigt än i Seisia faktiskt. Kan ju va för att jag inte direkt har någon i min ålder att umgås med och jag träffar inte mycket nytt folk. Det bästa är nog att jag spenderar absolut inga pengar alls, mycket lättare att spara här. Har sparat ihop 5000 dollar än så länge med lite mer än 5 veckors arbete kvar, så jag kommer ha ganska bra med pengar när jag åker till Nya Zeeland vilket känns väldigt skönt.

En sak jag glömde nämna i förra inlägget var att innan den förra kocken och köksbiträdet lämnade så tog de mig till ett vattenfall i närheten, vilket var trevligt. Vi kastade i några burar för att fånga räkor, fiskade, tog ett litet dopp, slog upp en lägereld och lagade lite mat över öppen eld. vi lyckades fånga en räka i alla fall, så den tillagade vi med. Liten mumsbit var bara kanske men det var ändå kul att äta en så färsk räka. Vi hade ingen lycka med det övriga fisket dock.

Jag fick nyligen order om att ha en stående meny för barnen, skriven av min arbetsgivare. Det var inga roliga nyheter. Vi ska nämligen VARJE VECKA servera barnen pizza, nuggets, kycklingburgare, party pies, sauasage rolls mm, skräpmat helt enkelt! Jag har god lust att vägra, men jag måste väll göra vad bossen säger. Dom har redan extrema problem med utbildningenni dessa områden, de kan inte koncentrera sig i skolan och får förfärliga betyg. Urbefolkningen har det väldigt svårt att ta sig in på arbetsmarknaden pga detta, och att ge barnen skräpmat 5 dagar i veckan kommer inte göra saken bättre! Jag känner mig ond som måste göra det.. vi får väl se om jag går emot det vid ett senare skede.

Hade faktiskt tänkt lägga ut lite bilder jag hade gjort iordning, men självklart ska ju nätet vara så förgrömmat jävla bajspiss segt att det inte går :(

Stor fisk på kroken!

27e

April Det har inte hänt särskilt mycket den här veckan. Det har varit en väldigt dålig vecka för kiosken, varje dag har det varit väldigt dött och inte mycket alls att göra, vilket självklart resulterat i att Tony inte har varit på sitt bästa humör, men jag antar att det är förståeligt. Öppningen av restaurangen närmar sig mer och mer, Tony kommer försöka att få den öppnad i mitten av maj. Det blir lite intressant med tanke på att det kommer vara lite mer matlagning än att vara en vandrande konservburksöppnare, typ. Ännu roligare blir det när vi haft första menyn ett tag, eftersom att jag och Robin kommer få hjälpa till lite grann med andra menyn. I onsdags drog vi oss in till Bamaga för lite ärenden, och jag passade på att handla lite på fiskebutiken för en starkare lina samt bait jigs för att fiska efter levande bete. Samma dag drog jag ner till hamnen för att fiska lite, och jag var väldigt entusiastisk eftersom jag sett folk fånga fisk hela tiden med levande bete. Jag satt ett tag och fick efter några minuter en liten fisk att använda som bete. Så jag krokade fisken och slängde ut linan på andra sidan, ungefär 15 meter bort för att sedan gå tillbaka till att fånga bete. Och nej, rullarna faller inte i vattnet om man får napp, de börjar bara spinna på marken och släpper ut lina. Jag pratade lite med några lokalbor som var där och fiskade när jag hörde en liten unge på kanske 4 år skrika till och sprang mot min rulle som låg och spann. Jag sprang efter och såg hur pojken tog tag i rullen, men tappade den ganska snabbt då fisken var allt för stark för honom. Jag tog sen själv tag i linan, och jävlar i helvete vad stark den var! Hade väldigt svårt att rulla upp linan och jag brände mig lite på den när fisken drog iväg med full kraft. Efter att jag lyckats rulla in den lite grann stack den in under hamnen, och några lokalbor som var på en lägre plattform under hamnen började skrika ”Bigwan bigwan!!” (vilket då jag översätter till ”big one”). De var väldigt extatiska över vad jag fått på kroken, men själv kunde jag inte se den, men ajg tänkte att om lokalborna reagerar så borde den vara stor! Det dröjde inte länge innan linan slets av, förmodligen mot en av pelarna som är täckta med sylvassa ostron. Jag har ingen annan förklaring, för linan ska klara 150 lb. När jag gick tillbaka till där jag fiskade levande bete för att sätta dit en ny krok och sänke kom lokalborna fram till mig och berättade för mig vad jag hade på kroken. Tydligen var den en black tip, vilket är en sorts haj! När jag förvånat frågade hur stor den var skrattade dom och sa, ”bigga dan you!”. Så ja, nu har man haft en haj på kroken som är större än mig själv, vilket var en ganska rolig upplevelse trots att jag inte fick se den med mina egna ögon, men jag är glad att dom såg den så att jag fick veta vad det var. Jag är ändå glad att jag inte behövde dra upp den men det hade varit kul att bara få se den.

Igår åt vi pizza, precis som alla andra lördagar. Vi fick sällskap av Shannon samt två av hennes nya vänner som jobbar i mataffären i Bamaga. De var ett par, killen var från Nya Zeeland och tjejen från Tyskland. Vi satt och pratade ett tag, drack lite öl och när de stack kollade jag och Robin på en film innan vi gick och la oss. Idag har vi än så länge bara städat containern och nu sitter vi och väntar på att en granne ska komma och hjälpa oss med gräset. På framsidan är gräset väldigt högt och vi måste gå igenom det för att komma in till huset, vilket känns lite farligt då det kan finnas ormar. Vi fick låna två spadar och en kratta för vi var tvungna att köra lite för hand innan man kan klippa det. Svettigt så in i bomben var det, det tog typ en timme och solen gassade på oss. Blåser på händerna fick jag också. Planen var att jag även skulle fiska idag, men det slutade med att jag och Robin började skriva lite rätter till restaurangen, och jag lär lägga upp den menyn här när den är klar. Nu ska jag gå till kiosken, lägga upp inlägget och prata med min kära syster!

Ett sista inlägg

Här kommer ett sista inlägg, trots att jag varit hemma i snart 48 timmar! Skrev det sista på Heathrow. Nu kommer det, oigenomläst och orättat men så får det bli. Jag har för fullt upp för att kunna gå igenom det. =)

Söndag, 14 Mars, kl 19:00

Mitt första intryck av Auckland var väll inte jättebra. Det var så mycket folk ute och trafiken var galen samt den usla taxichauffören. Men idag kändes allting mycket bättre. Still späckat med människor på gatorna men det är ju trots allt en storstad, 1.4 miljoner människor är inget att leka med!

I morse gick jag längs hela Queen Street (huvudgatan) enda ner till hamnen och Maritime Museum. Hela promenaden tog kanske en halvtimme eftersom jag segade lite. Nere vid Maritime Museum blev jag upphämtad av AJ Hackett Bungy! WOHO! Så ut i den hemska trafiken och upp mot Auckland Harbour Bridge för att hoppa lite.

Eftersom jag inte vet vad det kostar att hoppa bungyjump hemma och jag har ingen aning om när jag får tillfälle igen så var jag bara tvungen att göra det här när jag kunde få det så billigt. Bara $96 (I Queenstown betalade jag $175). Vid headquarters var det sele på och jag och en grupp hoppare och deras tittare gick upp under bron. Efter 10 minuters promenad var vi framme i ”glaskupan” under bron där hoppet skulle ske ifrån.

Själva processen att titta på två andra hoppare och själv få utrustningen påsatt var den här gången mer angenäm. Kändes inte lika stressat som förra gången då allting var över så fort och personalen var lite otrevlig nästan.

När det var min tur att få selen påsatt vid fötterna började nerverna att kännas faktiskt. Jag var MER nervös den här gången än jag var första gången av någon anledning. Men enligt killen som satte på mig utrustningen så skulle andra hoppet vara mycket bättre. Så jag halkar ut på rampen med hjärtat i halsgropen och efter bildtagning och nedräkning hoppade jag! Ahhh denna ljuva obeskrivliga känsla som uppstår i kroppen. Det var inte bättre än första gången men det var lika bra. Tvivlar på att jag någonsin kommer att uppleva något lika härligt.

Men det här hoppet var lite annorlunda för efter att man svingat fram och tillbaka lite så skulle man ta tag i ett rep vid fötterna och dra i det så att fotfästet lossnade och man satt bara i sin sele och blev hissad upp. Så det gjorde jag och så hängde jag där ett tag och njöt medan de hissade upp mig. Då var det avklarat!

Jag har gått och tänkt på att mitt första hopp inte var så snyggt så jag ville se bättre ut den här gången. Men det gjorde jag inte, det var kanske lite bättre än förra då jag bara dök, nu hoppade jag lite i alla fall. Jag såg på videon men köpte bara bilderna för $40 (plus gratis t-shirt). Är mer nöjd med de här bilderna tror jag, men på en täcker mitt hår halva ansiktet haha. (Bilder kommer upp när jag kommer hem).

Resten av dagen vandrade jag på Queen Street, gick in i några butiker (köpte kortlek, tidning och bok för flygresan, glömde På Västfronten Intet Nytt på bussen), åt sushi till lunch och framåt kvällen satt jag en timme på Internetcafé (för bara $1!). Nu har jag ätit middag och är tillbaka på rummet med en av mina nya rumskamrater. En tjej från England som kom hit idag för att bo och jobba här i två år! Hon har seriöst jetlag fortfarande och har sovit hela eftermiddagen. Stackarn. Resten av kvällen gör jag nog inget speciellt. Går kanske ut på en promenad igen.

Jag har också packat om mitt handbagage idag och flyttat ut allt ur den stora backpackerväskan till min lilla sportbag. Det gick ju susen och jag är inte alls orolig för övervikt nu. Min stora väska ligger på gränsen men handbagaget är lugnt. Var ju inget att oroa sig för! Hehe. Tänk att det var så lätt att gå från 20kg till 7-8kg. Okej jag är lite nojjig för London-Stockholm resan med SAS men det löser sig säkert.

Imorgon är min sista dag i Nya Zeeland! Så otroligt sjukt. Men det ska bli härligt att åka hem måste jag säga. Jag vet att jag kommer längta tillbaka ganska snabbt dock. Men jag korsar den bron då. Det är inget inbokat för imorgon och jag ska spendera så lite som möjligt, har runt 700kr kvar som ska räcka för bussresan till flygplatsen och middag imorgon. Har köpt några energybars att ta med på planet eftersom den enda maten jag kommer få där är råa grönsaker och frukt. Men nu blir jag nojjig för dem, tänk om jag inte får ta med dem? Hjälp då har jag ju spenderat massa pengar i onödan. Får väll smuggla med dem på något vänster.

Tisdag, 16 Mars, kl 15:33

Jisses Amalia vad jag är glad över att ha den äckligt långa 25 timmars resan från Auckland till London avklarad! Sitter här på Heathrow, landade för kanske en timme sedan. Planet var faktiskt försenat så jag är glad att jag har gått om tid här, ingen stress! Check in börjar om två timmar, men det ska väll vara en baggis efter 13 timmar från Hong Kong som segade som bara den. Anyways, nu går vi tillbaka till ruta ett…

Min sista dag i Nya Zeeland, och Auckland. Blev lite bundis med min nya engelska rumskamrat Nicola, vilken trevlig tjej. Stackarn hade världens jättejetlag och skulle ta bussen till Napier den 15, åtta timmar på buss efter en sådan flygresa… ush. Hoppas det gick bra för henne. Jag delade de sista av min frukostmat med henne vilket var jättebra för annars hade de väll slängts. Hon fick också paketet med proteinpulver vilket hon verkligen uppskattade. Då blev jag glad! Kunde även lämna över mitt Nya Zeeländska simkort så slapp jag hitta Vodadone för att avsluta det och hon slapp betala $50 i startavgift. Alla glada och nöjda!

Det var dags att checka ut klockan 10 så då låste jag in mina väskor på hostellet och gick ut i Auckland centrum. Det fanns en idé om att ta färjan ut till en vulkanisk ö vid namn Rongitoto som ligger precis utanför Auckland, ca 20 min båtresa. Men biljetten låg på $23 och jag hade väll inte riktigt energin att åka ut dit och gå i vildmarken hela dagen… så istället tog jag beslutet att spendera all tid på Queen Street och de närliggande gator som utgör Aucklands centrum.

Det blev lyckligtvis ingen shopping, det var väll bra det. Men en sak unnade jag mig efter mycket eftertanke. På en sidogata till Queen Street ligger en ”Recycle Shop” som säljer second hand- kläder med lite mer kvalité. Eller jag hoppas det eftersom de är betydligt dyrare än vanliga Hospice Shops. De hade en avdelning med gamla designerkläder och de var inte billiga precis, inget över $100 men ändå. Köper jag en second hand tröja vill jag inte betala mer än 50kr. Men på väskavdelningen låg en skotskrutig väska med läderdetaljer. Tyckte om den direkt när jag såg den redan i söndags men köpte den inte eftersom de skulle ha $67 för den! Skandal tyckte jag. Men så gick jag in i den här affären två gånger igår och tittade på den och tänkte. Till slut köpte jag den och har nu använt den som min resehandväska och jag kunde inte vara mer nöjd. Vilket superköp!

Det var det. Framåt halv fem var jag rejält trött och drog mig tillbaka till hostellet och våldsgästade deras soffa där jag låg och tog det lugnt innan jag hämtade ut väskorna och förberedde min resa till flygplatsen.
Hade ju först tänkt ta en taxi till busshållsplatsen men sen upptäckte jag att bussen gick från botten av den superbranta gatan hostellet låg på. Så jag bet ihop och släpade ner all packning. Efter bara en minut ser jag en flygbuss som kommer så jag står där på kanten och tittar förväntansfullt på den men han stannar inte! Chauffören tittar på mig och bara åker förbi. Jaha? Trodde att kanske kommer det en direkt efter och därför stannade han inte men icke. Fick vänta 15min på nästa buss och hon var också på väg att köra förbi! Jag ställde mig på gatan och vinkade som en galning när hon bytte till fel fil. Hon svängde in snabbt och jag halkade på och hon drog iväg medan jag stod där med väskor och försökte få ordning på mig själv. Nicola hade gett mig hennes returbiljett (bless her) så jag gav den till chauffören men hon tog den och slängde den åt sidan. Tittade inte ens! Inte på mig heller så jag blev rätt stött. Satte mig ner surade en stund medan jag tittade ut genom fönstret och såg Auckland (och Nya Zeeland också egentligen) försvinna bort. Plötsligt var vi på flygplatsen och klockan var bara halv sju. Många timmar till min flight.

Det första jag behövde ta itu med var min stora väska med hål i, tejpen var inte så pålitlig. Men som en gåva från ovan ser jag en kille bakom en disk där det står ”Wrap your luggage”. För $10 hårdpackade han igen min väska med cellophane. Vilken maskin han hade, det var rätt häftigt. I slutändan såg min, i vanliga fall, avlånga svarta väska ut som en plastvit oval skalbagge. Perfekt. Bara att checka in och sen var jag redo.
Jag spenderade ca 3 timmar på flygplatsen innan det var dags att gå igenom säkerhetskontrollen osv. Jag var rätt tidig men jag hade väll säkert haft lika trist inne i city, bara vänta på att åka liksom.
Planet lyfte precis innan midnatt men ändå serverades middag, det kändes lite konstigt så jag åt och efter mycket bök i det übertrånga sätet (tyckte väldigt synd om killen som satt i mitten, jag hade fönstersäte) somnade jag och vaknade fyra timmar senare. Den här flygresan till Hong Kong var 11 timmar men det gick faktiskt ganska fort. Jag såg filmen Up in the Air (ganska tråkig faktiskt), en dokumentär om Warren Buffet och ett helt underbart avsnitt av Planet Earth som gav mig tårar i ögonen (pinsamt).

I Hong Kong gick tiden fort men resan Hong Kong – London var en ren pina. Först och främst var vi en halvtimme sena och sen var det ju en ”dagstidsresa”, så sova skulle bli svårare. Lyckligtvis gick kvinnan som satt längst ut vid mitt ”sätesområde” (finns det ett namn för det?) av i Hong Kong så jag och killen hade tre säten för oss själva. Så vi skiftade mellan att sitta vid fönstret (för att sova) och sitta längst ut för utrymme att gå runt lite. Vi båda höll med om att resan gick ovanligt långsamt.

Kan snabbt nämna mina måltider för de var intressanta. Hade beställt ”Raw fruit & vegetables option” eftersom det inte finns något glutenfritt och vegetariskt. Men alla mina måltider bestod av salladsblad, gurka, tomat och annan grönsak som morot, selleri, broccoli osv. Allting rått förstås. Men till fick man bröd. Eftersom jag inte fick någon frukt (bara till frukost, fyra bitar melon och fyra bitar ananas) så var min diet väldigt underlig. Man blir mätt ett tag på råa grönsaker men det är ju inte så mycket energi och inga kolhydrater. Så jag satte i mig brödet, annars hade jag inte klarat mig så bra. Min mage är helt åt helsike på sådana här långa flyg i alla fall så jag kände ingen skillnad.

När det var 7 timmar kvar av flygresan blev jag lite desperat. Att titta på film är inte alls kul sittande på ett plan. Jag såg (knappt) 3 minuter av New Moon innan jag lessnade, 10 min av Whip It, 20 min av Damned United… såg hela The Invention of Lying faktiskt som var riktigt bra. Även Sherlock Holmes men med många avbrott för jag blev rastlös. I vilket fall var jag uttråkad utav bara den så jag tänkte att jag försöker väll sova. Så efter ett sätesbyte satte jag mig tillrätta och väntade mig att de skulle ta en evighet innan jag somnade men jag tror inte det tog mer än 5min. Jag vaknar av att de serverar mat (igen! Åt precis innan jag somnade) och jag är helt borta. Visar sig att jag sovit i ytterligare 4,5 timme! Helt otroligt, jag är rätt stolt över mig själv som kunde göra det. Drömlös sömn men effektiv. Så jag åt igen, såg The Fantastic Mr Fox (gillade den också) och sen landade vi! Tjoho. Långa resan är över och här sitter jag nu! Är hemma om fyra timmar. Helt otroligt. Fyra timmar är inget efter vad jag gått igenom. Har jag tur kan jag sova lite till på flyget till Stockholm nu. Hej och hå!

Vi ses pa andra sidan!

Mandag, 15 Mars, kl

Jag skrev ett inlagg pa min dator igar kvall men jag glomde lagga det pa USB-minnet sa att jag kunde lagga upp det har fran Internet cafet. Men det kommer upp nar jag kommer hem tillsammans med en redovisning vad jag gjort idag, min sista dag har. Nu ar det fortfarande morgon och jag spenderar ungefar 40min till har pa cafeet innan jag gar tillbaka till hostellet och gor lunch. Sen sticker jag ner pa stan innan jag aker ut till flygplatsen!

Det har blir ett kort och konsist inlagg. Det allra sista fran Nya Zeeland. Vi ses pa andra sidan. =)

Mer Nordön

Fredag, 12 Mars, kl 21:10

Dags att uppdatera er om hur resan har gått! Sista kvällen i Wellington utvecklade sig helt oväntat (jag älskar sånt trots att det är mot min natur). Straxt efter att jag la upp inlägget kom en rumskamrat in som jag inte träffat kvällen innan och presenterade sig som Sara från Brooklyn, New York! Hon var en lite underlig typ (hon älskar Ugly Betty och hon ser lite ut som Betty hehe) men det gjorde inget och hon frågade om jag var intresserad av att gå och prova quiz night på puben runt hörnet. Hon hade samlat två andra människor hittills så jag tänkte att klart jag ska följa med. Så vi snackade på rummet en stund, duschade och gick till puben och mötte en kvinna från Irland och en snubbe från Samoa och vi bildade laget Fruit Salad (haha vi diskuterade länge om vad för namn var anonymt och bra!). De andra lagen bestod av affärsmän och ”intelligent-looking-women”. Vi alla påstod hur dåliga vi var på quiz (jag hade ju erfarenhet från min födelsedag då jag inte fattade en fråga för de var alla om NZ). De andra fyra lagen såg ju supersmarta ut så vi var beredda på en jordskredsförlust. Men första rundan (Stars as babies) gick rejält bra och sedan hade vi tur med de två rundor som vi valde dubbla poäng så på runda tre låg vi etta! Vi hade urkul och vi låg etta enda fram tills sista rundan som var sport… då hade vårt konkurrerande lag valt dubbelpoäng och det var deras superstarka område så de vann med tre poäng. Sen fick vi veta att det laget varit där varje vecka i över en månad så då kändes vår förlust ännu mer triumferande. Jag var superstolt över oss och det var helt klart en jättelyckad kväll.

Jag gick i säng tidigt vid halv nio på grund av en tidig morgon idag. Ett gäng tyskar kom in i vårt ”dormroom” och de snackade ett tag men jag somnade som en stock ganska fort och gick upp halv sex i morse. Det var lite overkill kanske men jag ville verkligen vara på den säkra sidan med tanke på mitt bagage. Båda Sara och en kanadensisk tjej i samma rum skulle upp supertidigt så vi lämnade hostellet samtidigt. Den kanadensiska tjejen såg mitt bagage och jag fick världens sympati från henne så hon hjälpte mig med jätteväskan till stationen! Vilken ängel, hon räddade mig där verkligen så det var super. Kom till stationen ganska tidigt men det var lite kaosartat där på grund av ett inställt tåg med ersättarbuss så tiden gick fort och sen var det iväg på bussen. Det var en äckligt jobbig bussresa med världens tristaste utsikt och tiden segade verkligen fram… kom fram till Bulls kl halv elva, så det var en tre timmars resa dit. Där bytte jag buss och sen var det en ännu jobbigare resa till Owhango som tog ytterligare tre timmar. Tyvärr är boken jag köpt för min resa jätteunderlig (den hade så mycket potential) så den kunde inte hjälpa tiden att gå. Måste köpa en ny bok i Auckland annars kommer flygresan vara… ja ni kan tänka er.

Väl i Owhango stod Willy från Forest Lodge på andra sidan gatan och vi lastade in min packning, lämnade det hemma hos honom och sen åkte vi iväg! Den andra personen som skulle ha kommit med på resan var en blivande guide men han kunde inte komma med så det blev en exklusiv tur med bara jag och Willy (YES!). Stannade för kaffe och lunch (smörgås och en jättekaka, det där med glutenfritt funkar inte här ute… kunde inte göra annat eftersom jag inte ätit något sedan 6 i morse). Det gick bra dock och första destinationen var Mordor och Emyn Muil uppe på Whakapapa Ski Field. Vädret har varit så underligt idag ska jag tillägga. Upp mot skidbacken började det regna och tyvärr var molnen så pass låga att jag inte fick se Mount Doom (Mount Raupehu) ordentligt men sånt får man leva med. Willy påpekade att dimmigt väder är ganska bra för att det knappast är strålande sol i Mordor, väldigt sant. Så jag var nöjd. Uppe på berget blåste det oerhört och det var svinkallt men lyckligtvis fick jag låna en varm tröja, halsduk och ett par vantar. Det blev lite kallt om bena men vi spenderade ungefär 45 min där ute och det var helt okej faktiskt, alla lemmar i behåll. Willy var en fantastisk guide, alldeles lagom entusiastisk och pekade glatt ut exakta platser som var scener i filmen. Jag har några riktigt bra bilder som jag ser fram emot att lägga upp när jag kommer hem. Mordor är definitivt min nya favoritplats haha. Vädret ändrade sig medan vi var där och det klarnade tillräckligt bra för att få bra bilder. Fortfarande inget Mount Doom men bra Mordor-väder.

Mellan alla platser, ska jag tillägga, pratade jag och Willy om allt möjligt. Vi hade jättetrevligt (räkna hur många gånger jag använder det ordet i det här inlägget hehe).

Nästa plats var inte med i filmen men fungerade som en inspirationsplats till Gollum’s Pool scenen (andra filmen i Ithilien när Frodo och Sam blivit tillfångatagna av Faramir och hans gäng finns en scen där Gollum sitter vid botten av ett vattenfall, själva scenen är filmad i en studio). När vi var framme hade vädret klarnat upp så jag fick några fina bilder och sen åkte vi vidare igen.

Molnen började dra ihop sig igen och på väg upp på Mount Tongariro (tror jag det var, är inte hundra) åkte vi in i ett regnmoln där det spöregnade och sikten var bitvis bara några meter. Uppe på berget såg man inte mycket så vi åkte ner igen. På väg ner stannade vid på två liknande platser. Den första finns på bild i Ian Brodies kända (Sagan om Ringen-) guide men ingen scen i filmen innehåller platsen, det var häftigt att se i alla fall dock. Lite längre ner kommer vi däremot till en scen i De Två Tornen. Återigen Frodo, Sam och Gollum på väg mot Ithilien och Gollum halkar ner längs en bäck (hittar inget bättre ord) när han försöker ta en fisk. Jag minns platsen väldigt väl från Bakom Kulisserna för när de filmade där var det snö överallt och de tog dem typ halva dagen att smälta ner snön för att kunna filma scenen. Återigen, bra bilder kommer senare!

Det är lite speciellt att vara vid de här platserna nu för de spelade in här i April och Maj år 2000 så det är nästan exakt 10 år sedan nu… jisses va gammal jag känner mig.

Det var faktiskt alla platser men vi stannade på fler ställen och tittade runt. Vi började turen kvart i två och kom tillbaka till Owhango kl 7. Då stannade vi i slutet i Owhakune för mer kaffe också. Så här i Owhango kördes jag till puben. Ska tillägga här att i Owhango bor det 200 människor så ni kan föreställa er att puben ligger 400m från Willy hus och Forest Lodge ligger 400m från puben. Men eftersom Forest Lodge var fullbokat skulle jag få ett rum här på puben. Men eftersom alla känner alla här och det är en sån mysig liten by har jag fått ett EGET dubbelrum för $30! Helt underbart. Så här sitter jag nu. Det är lite kallt men jag har en gummivärmare under täcket och jag har tagit en varm dusch. Ska njuta av att vara själv här då jag lär ha människor omkring mig nonstop fram tills jag kommer hem nu… de spelar musik ute i puben och jag hör folket där ute men det gör inget. Det är bara mysigt. Imorgon tar pubägaren mig de (igen) 400m till busstoppet kl halv två och Willy kommer ut och säger hej då och sen är det vidare till Auckland som gäller! Kommer fram dit vid åtta så ytterligare en lång bussresa som väntar. Men min eftermiddag idag har varit så trevlig att inte ens bussresan kan dämpa mitt goda humör. Känns strålande! När ni läser det här kommer jag redan ha resan bakom mig. Nu är klockan straxt efter nio och utan att sätta alarmklockan alls ska jag nu läsa min underliga bok och få en god natts sömn. Förhoppningsvis blir det inte för kallt i natt… utomhus är det inte mer än några grader men det ska väll gå.

Lördag
, 13 Mars, kl 09:35

Brr vilken natt! Efter jag skrev blogginlägget igår satt jag med datorn och fippla en stund och den värmde mig en del tillsammans med den varma gummiflaskan och en kopp té. Men innan jag la mig för att sova gick jag och hämtade en kofta att sova i också. Vid 1 inatt vaknade jag och frös som en hund så jag kokade mer varmvatten för gummiflaskan och satte på mig ett par jeans och min flanellskjorta också. När jag vaknade vid 6 imorse frös jag fortfarande så det var till att koka en omgång till för gummiflaskan och sedan drog jag i sängen i lite över en timme. När solen började gå upp och jag tittade ut genom fönstret är det frost ute! Helt otroligt, här åker man upp till den norra ön och tror att det ska vara varmare än i Nelson men nae, här är det frost om nätterna haha. Så idag är det vinterkläder på och jag snörvlar en del trots att jag sitter under täcket med gummiflaskan och en filt runt mig. Om någon timme när det är lite varmare ute går jag på promenad men till dess blir det att värma sig här.

Kom också på nu att jag faktiskt har en annan bok med mig som en extra så jag behöver inte köpa en ny bok i Auckland. Kanske inte världens roligaste dock… på ett gratisbord utanför secondhand bokaffären i Richmond låg På Västfronten Intet Nytt så jag ska roa mig med den också. Tjiho!

Kl 21:00

Phew vilken dag det här blev! Jisses. Jag fortsatte att snörvla i rummet ett tag till efter avslutat blogginlägg innan jag gav upp (blev ju aldrig varm) så jag tog på mig kläder och gick ut för att värma mig i solen. Tänkte att någon walkway ska jag väll hitta i den där lilla byn. Instinkten tog mig till gatan som gick bredvid puben. Ca 700 m ner ser jag att grusvägen (!) svänger vänster men lite mer än halvvägs ner ger jag upp och tänker att ”Nae, det lär väll inte leda någonstans”. Jag vänder tillbaka och vem möter jag om inte min guide Willy på sin morgonpromenad. Visst låg det en walkway i den riktningen (vilken instinkt Hanna). Så vi slog följe ett tag och vägen gick in i bushen och sen pekade han ut vart stigen till en 45 min walkway var. Han förklarade också hur stigen gick så jag satte glatt av. Det var ny bush för mig, rätt annorlunda från den nere i Nelson-området. Väldigt höga träd och väldigt stora träd! Måste medge att det var rätt magiskt. Kändes lite som Lothlorien. Så jag var glad. Det tog ungefär 25min innan jag kom ut från stigen till Whakapapa River och en parkering som låg där. Enligt Willy skulle jag bara korsa parkeringen och fortsätta längs stigen på andra sidan så det gjorde jag. Men stigen tog aldrig slut… plötsligt hade det gått en timme sedan jag sa hej då till Willy och då började mitt tålamod sina. Det jobbiga var att inte veta hur lång promenaden var så jag bara gick och gick och fortare och fortare för klockan tickade och jag behövde vara tillbaka på puben kl 1 så jag kunde få lunch innan bussen gick. Efter en mardrömsgång genom bush och uppför backar kom jag äntligen ut på stora vägen igen! Jag lämnade puben vid kvart i elva och var tillbaka där kvart i ett. Vilken röra. Jaja, jag överlevde i alla fall. Sen hade de ingen mat på puben haha… så jag köpte ett paket svindyr müsli och tjejen i baren gjorde en macka åt mig så det slutade väll bra.

Tjugo över ett blev jag körd till busstoppet och precis när jag hoppade av kom bussen, tio minuter tidig! Här går jag inte in på några detaljer om resan. Den var bara lång och apjobbig förstås. Var äntligen framme i Auckland straxt efter sju och då var det dags att hitta taxi. Hade ett taxi nr men jag gick ut på gatan och höll utkik. Efter en bråkdel av en sekund kom en förbi och jag nickade febrilt och tittade på chauffören. Han svängde in och jag hoppade in i taxin. Berättade vart jag skulle och tänkte att backpackers måste väll ta taxi därifrån var och varannan dag. Samt att resan från Skycity till hostellet är inte lång alls, man kan gå om man inte har 45kg packning. Men den här snubben hade ingen aning om YHA Youth Hostel och inte om Queen Street heller! Ehh… jag hade en odetaljerad karta utskriven så att sneglade på den och vi åkte runt och jag försökte guida honom typ. Han frågar om jag är gift och har barn (MOWAHAHA) och jag säger ”No no”, hans svar? ”That’s good…” Då blev jag lite misstänksamt. Anyways, efter 15 min av att bara åka runt säger han att han har en GPS. GRATTIS! Kunde han väll ha använt från början. Suck. Kom till slut fram och notan låg på $26 men jag fick betala $10 för att jag var ”So beautiful”. Sen skulle jag ta hans nr så att han kunde ta mig vart jag ville i Auckland medan jag var här. Nej tack om han inte ens hittar ett välkänt hostel på huvudgatan så vill jag inte åka med honom igen.

Med packning vankade jag in på hostellet och då visar det sig att jag var på fel YHA! Skulle till den som ligger runt hörnet. Här slår jag huvudet i receptionsdisken i frustration. Så receptionisten ringer en till taxi och för $2,60 tas jag, i princip, runt hörnet till de andra YHA hostellet. Nu är jag här i ett trebäddsrum och är helt slut. Mina rumskamrater sticker tidigt imorgon bitti så vi får se vad jag får för några efter dem.

I allmänhet är det här hostellet så mycket sämre än det i Wellington. Där betalade jag mindre men hade ett bättre rum med en ensuite badrum som vi alla delade. Här måste man gå ut och dela två toaletter och en dusch med hela våningen! Blä men jag överlever väll det också på nått vänster.

Imorgon har jag bara en sak inbokat på morgonen men jag berättar inte vad (de flesta vet nog ändå hehe). Sen har jag en och en halv dag att fylla i denna jättestad som kryllar av folk!

Wellywood

Torsdag, 11 Mars, kl 15:20

Har fått tag på lite trådlöst nätvärk så nu sitter jag på rummet och myser när regnet öser ner utanför. Kan ju berätta i lite mer detalj om vad som har hänt nu så slipper jag redovisa allt när jag kommer hem och minnesförlusten börjat ta sig.

Sååå... den stora onsdagen när det var hej då- dags. Fergus grät när han insåg att jag skulle åka då på morgonen så jag och Justine fick lugna ner honom lite. Kate var förvånandsvärt orörd haha. Gissar att hon inte insett att jag åker till hundra procent riktigt. Så det var ett trist farväl på morgonen när barnen åkte till skolan. Skakade hand med Horst som under hela morgonen gått och kommenterat mina tunga väskor. Babblar på om att jag kommer få betala massor i övervikt och att de är jättehårda osv osv... skit på dig tänkte jag så optimisten Hanna tittade fram och bara insisterade på att det kommer lösa sig så bra så. Trots att handbagaget väger 20kg istället för 7... men den väskan kommer banta ner rejält när jag slänger ryggsäcken och det är min lilla sportbag istället. Inga hygienprodukter, ingen mat osv osv. I vilket fall, jag återkommer till det senare.
Justine körde mig till bussen i Nelson och jag kunde inte riktigt tro att det var sista gången i Nelson liksom. Sen var vi framme och det blev hej då med Justine och så var Lloyd där och det var hej då med honom och sen satt jag på bussen på väg till Picton. HUX FLUX!

Trist bussresa till Bleinham och sedan Picton. Första hindret att klara av: ta sig från bussen in till terminalen. Det var kanske 200m så jag satte datorväskan över ena axeln, handväskan över den andra, ryggsäcken på ryggen och stora väskan i ena handen och jag släpade den försiktigt fram till en vagn... det var så kort sträcka så jag tänkte att det klarar den väll. Checkade in båda jätteväskorna (vilken befrielse).

Det var en kort väntan i Picton och sen var det ombordstigning som gälllde. Jag hittade snabbt upp på soldäck och njöt av utsikten ett tag när vi åkte ut i Marlborough Sounds. Sedan satte jag mig på metallgolvet med ryggen mot en vägg för en liten tupplur i STRÅLANDE sol. Jag är så löjligt naiv i solen kan jag berätta. Har alltid på mig solkräm men i veckan har jag glömt det och trots väldigt mycket vistande i solen har jag inte bränt mig så jag sitter i solen på båten i tron om att allt är ok. Halvsover lite, pratade med ett äldre brittiskt par som delade golvet med mig och efter några timmar var vi framme i Wellington. Innan jag stiger av går jag på toaletten och det är då jag ser mitt röda ansikte och vita ringar runt ögonen efter solglasögonen haha. Var röd resten av kvällen, varit ganska röd idag men det gör inte ont och jag fjällar inte så det kan väll inte vara så allvarligt.
I vilket fall ämtade jag då upp mitt bagage, la allt på en kärra och skeppade ut det 20m till bussen, lastades på bussen och jag var iväg. Framme på järnvägsstationen (efter 5 min) kom packningsproblemet. Busschauffören säger att det tar 2 min att gå till hostellet, det räcker ju för att ta kål på både mig och väskan. Jag släpar återigen min väska några meter men inser att det kommer inte hålla. För att bekräfta det tittar jag ner under väskan för att se om den är oskadd. Det var den förstås inte, har gått några långa hål på ena sidan. GRATTIS. Så det var bara att bära den som världens jättekluns mot hostellet bit för bit och tårarna var nära kan jag säga. Alla sa till mig i Nelson att någon kommer att hjälpa mig... ICKE! Fick inte second glance. Folk bara gick förbi medan jag uppenbarligen kämpade för livet. Halvvägs tar jag en paus och sedan med mina sista krafter går jag bestämt till hostellet och inne i vestibulen åker allt ner på golvet och jag är så utmattad att hjärnan börjar snurra. I sig själv går det väll bra att bära 45kg men det var så otroligt otympligt att det snarare kändes som 100kg.

Nu släpper vi den otäcka biten och går vidare. Det är några andra backpackers som står runt receptionsdisken (två receptionister sitter där) utan att bilda en egentlig kö. Trevlig som jag är dumpade jag mig själv i ett hörn för att inte vara i vägen med alla väskor... big mistake. Ett par människor till kommer in och ställer sig bakom de framför receptionen. Plötsligt var en kö bildad och jag var för snurrig att se. Jag ställer mig då sist i kön och tänker att någon framför mig erbjuder mig sin plats eftersom jag uppenbarligen var där långt före dem. ICKE! Då var jag på bristningsgränsen, hur otrevliga är människor egentligen?! Tog en halvtimme innan jag äntligen fick en rumsnyckel. Sen funkade inte den. Lämnade väskorna utanför dörren, springer ner till receptionen och säger att kortet inte fungerar. Det aktiveras igen så jag springer upp och försöker. Ljuset lyser rött. Med en sista kraftansträngning höll jag tillbaka tårarna när jag hämtar en receptionist som kommer upp och får grönt ljus direkt. (!!!!!!!) In i rummet och ner på sängen.

Hungrig är jag så jag tar fram min flaska med proteinpulver och ska hälla på vatten. Tar ut flaskan ur ett stort sidofack på ryggsäcken. Proteinpulver flyger överallt! Locket har gått upp när väskan hoppat runt så mycket. Så nu använder jag inte det facket längre, med en massa pulver i botten... det luktade proteinpulver här igår också trots att jag kämpat med att få upp det värsta från golvet. Suck.
Efter en kort återhämtning går jag till affären vid tågstationen för att handla lite mat, sedan upp till The Beehive (parlamentsbyggnaden) som ligger precis här för att ta fina bilder när solen var på väg ner.

Denna dag slutade i vilket fall trevligt för när jag ligger utmattad på sängen och tittar i Nelson-boken jag fått kommer Therese in och presenterar sig. En nyexaminerad "doktor" från Tyskland (Nya Zeeland var hennes pris efter 5 års medecinplugg). Slutar med att vi går ner till caféet (som tillhör det här gigantiska hostellet), tar ett par drinkar och pratar och har det allmänt mysigt. Framåt sen kväll blev det läggdags för imorse var det hennes tur att ta färjan till sydön.

Solen strålade i morse och jag gick ut ganska tidigt och tog bussen till Miramar för att besöka The Weta Cave. Det var en ganska lång bussresa (30min kanske) men väl framme blev jag väll lite besviken. Det var en ganska liten affär och det fanns inte så överdrivet mycket att köpa så efter en 15 min titt runt tog jag bussen tillbaka och hoppade av i centrum. Spatserade till Te Papa (New Zealand National Museum) och vandrade runt på gratisavdelningarna i ett par timmar innan jag köpte lunch och med kartan i ena handen gick ner till shoppingcentrum. Där spenderade jag ytterligare några timmar innan regnet kom plötsligt och jag gick tillbaka hit till hostellet nu vi 3.

Där har ni en ovanligt detaljerad redovisning om vad jag gjort här i Wellington! Tror inte jag gör så mycket mer idag. Dels på grund av regnet men också för att jag känner att det inte finns mycket mer att göra som inte kostar pengar eller tar en massa tid (som inte finns). Så jag chillar väll här resten av kvällen, kanske blir en promenad senare om regnet upphör en stund. Det är upp väldigt tidigt imorgon (typ halv 6) och mina muskler behöver vila om jag ska kunna ta mig tillbaka till stationen haha. Har slängt ett par saker men det känns inte lättare för det. Det går som det går! I Owhango vet jag inte hur det blir med Internet, men jag är bara där i 24 timmar innan bussen till Auckland går. Kommer till Auckland väldigt sent på lördag kväll. Lär inte bli något gjort då. Har bara en sak planerad för Auckland så jag vet inte vad mer jag ska göra där. Det visar sig. Ni kanske får höra om det.

Idiotpussel

Det låter helt sjukt men jag har sett fram emot att packa hur länge som helst. Det är organisations-freaket som har bubblat. Men nu när jag har spenderat två dagar med att packa avskyr jag det. Det är nästan så att tårarna börjar spruta! Ett äckligt pussel är vad det är. Jag lämnar massor av kläder som först låg i packa med- högen. Samma med skor! Lämnar ett par fina tygskor jag köpte i London bland annat. Även mina svindyra och apsnygga skor jag köpte i juni som jag aldrig använde… skulle inte kännas lika jobbigt att lämna om jag visste att mina grejer skulle användas. Men de kommer de ju inte att göra. Jag känner inga tjejer jag kan ge kläderna eller skorna till (Donna och jag har knappast samma storlek plus att hon flyttar snart) så jag måste lämna allt till Justine. Hon lär verkligen inte använda mina grejer, inte ens skorna som hon också tycker är skitsnygga. Suck. Nästa problem är allt jag faktiskt tar med mig. Har inte en susning om hur jag ska bära på allt det här. 15kg på ryggen, några kilo handväska, 3kg dator och 20kg i handen. Har tränat vikter i några månader men tror inte det kommer göra så mycket när lämmarna inte räcker till för att ta allt. Dubbelsuck. Om jag landar på Arlanda den 16e så vet ni att jag klarade mig, men nu ser det mörkt ut.

Sen ska jag ju säga hej då till familjen… hur ska jag säga hej då till Horst liksom? Ingen äcklig kram. Vad ska jag säga till Justine? Hur reagerar hon på det här innerst inne? Vilka problem.

Fick en liten present av alla här också, en bok med bilder från Nelson! Det var trevligt men boken väger typ ett kilo… jaja, man ska vara tacksam. Var ju faktiskt väldigt omtänksamt av dem.

Förresten till alla uppmaningar om att betala övervikt osv, 450kr per kilo, NEJ TACK! Det är inte vikten jag är orolig för när jag ska åka utan att allting inte får plats i väskorna. Dem är liksom superproppfulla. Om jag klarar mig till London ska jag ju pressa ner allt i handbagaget som redan kommer vara omöjligt full. Man får ju inte ha mer än en väska (idioti). Jag går och tänker på det här väldigt mycket nu men jag ska försöka ta det lugnt och ha roligt min sista vecka i Nya Zeeland. Jag gör faktiskt mitt bästa här!

För att totalt byta samtalsämne har jag de senaste veckorna skrivit på min lista av saker jag kommer att sakna och saker jag inte kommer att sakna.

SAKNA
Vädret, solen, landskapet, äventyren, boxningen, bekantskaper, Donna, Lloyd, barnen, SPCA, trafiksystemet, the Warehouse, glutenfritt bröd, Cotton On, havet, marshmallowfiskar, Hokey Pokey kuber, billig torkad frukt, billig sushi, TimTam, biblioteket, Bin Inn, United Video...

INTE SAKNA
Spindlarna, usla lokaltrafiken, mjölken, HORST, kalla hus, att städa for a living, diska, prata engelska, polisen, mitt jobb, maten, internetuppkopplingen...

Skrev också ihop en liten lista med det absolut vanligaste och typiska kiwi-uttrycken varav några jag verkligen kommer att sakna i min vokabulär.

Sweet as, man kan också säga något och bara lägga till as i slutet. Så cool as, nice as etc funkar också.
Far out!, ett uttrop som jag tycker pratar för sig själv (om det inte gör det säg till)
Good as gold, allting är bra eller något är bra
Crickey!, ett annat uttrop
Cool, används av ALLA åldersgrupper vilket är lite ovanligt
Good on you (uttalas ya), använder jag hela tiden.

Sista inlägget från Nelson var det! Ska försöka få in ett till inlägg innan jag lämnar kiwiland också. Tjenxien!

Sorry I'm leaving.

Måndag, 8 Februari, kl 22:10

Söndag kl tre körde jag hem till Donna med galgar och halv-improviserad chokladmousse (som var jättepopulär hos alla, enda ingredienserna var äggvitor och choklad!) och när jag kom fram satt vi i ett par timmar snackade. Sen kom hennes son Harry och man Rob hem och middagen började förberedas och sedan satt vi alla och hade trevligt. Det var Juldagen all over again helt enkelt! Jag fick slita mig därifrån framåt nio- tiden och jag ville inte tänka på att säga hej då till Donna. Sen stod vi där och det var hej då dags och jag ville bara börja storböla. Lyckades hålla masken fram tills jag började köra hem. Det är löjligt men sant. Jag kommer sakna henne så fruktansvärt mycket. Lyckligtvis flyttar hon tillbaka till Devon i April och ca 6 månader framåt och vi pratade om att träffas då när vi båda är i Europa. Finns inte på min världskarta att vi inte gör det och det sa jag förstås till henne haha. Tack gode Gud sa hon inte emot. Men vi får fortsätta hålla kontakt över mail också antar jag. Annars vet jag inte vad jag gör!

Ush nu tänker vi inte på det. Idag var nästan en vanlig dag. Det stora spännande var att jag har packat mycket. Min stora väska är nästan färdigpackad så jag ställde mig på vågen… ooopsie, den väger 20 kg redan. Det är alla förbannade presenter och skor som väger! =) Men det får väll gå på nått vänster. En del kläder hänger kvar i garderoben och kommer inte hem helt enkelt, några skor också. Kan faktiskt inte offra mer.

Gale var världens ängel och gav mig en av hennes gamla backpacker-väskor så den kommer fungera som handbagage medan jag reser, det gör allting mycket lättare. Däremot får jag nog gott använda min egen 50- litersväska när jag väl åker. Tror inte jag kan ha den där stora ryggsäcken som handbagage precis, den lär vägas! Vi får se hur det går helt enkelt. Packar resten imorgon och sedan är jag på väg. Hur ska detta gå?

Sorry you're leaving!

Söndag, 7 mars, kl 12:18

Som jag berättade igår var det picknick med barnen ute i Cable Bay som gällde från lunch och framåt eftermiddagen. Väderprognosen var ”morning cloud then fine” så jag var (mot min natur) optimistisk. Men när vi väl kom ut (45 min bilresa) var det blåsigt, kallt och molnigt men en fin klar himmel i sikte! Jag hoppades att molnen skulle blåsa bort men det gjorde de ju inte. Barnen tyckte vattnet var för kallt men har jag betalat bensin för att åka ut dit ska jag åtminstone spendera ett par minuter i plurret så jag dök i. Iskallt men det var en annorlunda sim-upplevelse eftersom det var stenar istället för sand på botten. När Gale och Callum kom satte jag på cyklop också och dök på botten och titta på fiskar. Blev lite för kallt efter en stund så då gick jag upp. Barnen lekte och jag och Gale satt och hade trevligt.

Tiden gick läskigt fort för helt plötsligt var kl fyra! Då hade solen börjat titta fram och barnen ville bada (så klart) så stress i och stress ut och fort som attan ge sig hemåt.
Lulus man John skulle hämta upp mig kl kvart i 6 så när vi kom hem straxt efter fem var jag panikstressad. Vad händer då? Justine har lagt en fin lapp på bordet, ”Can you please shower and feed the kids?” GREAT! 30min att duscha, klä på mig, göra mig i ordning, duscha barnen och göra dem iordning och sedan laga mat till dem. Grattis Hanna. Så jag sprang runt som en galen höna och var redo att servera nudlar kvart i 6. Lyckligtvis fick jag då ett SMS från Lulu som säger att de är lite sena (hon hade deltagit i ett triathlon under dagen så jag visste att möjligheten fanns) så jag kunde sätta mig ner och varva ner innan det plinga på dörren.

Kvällens hak skulle vara Amigos, en mexikansk restaurang i Tahunanui så när vi anlände möttes vi av Vanessa och Donna… och ballonger! Tillsammans med en fin banner där det stod ”Sorry you’re leaving!”. Det var så gulligt, väldigt rörande. Jag fick också ett kort signerat med kommentarer av de flesta från boxningen och Lulu hade köpt ett paket proteinpulver som avskedspresent. Världens bästa present för (som hon påpekade) då är min matfråga under resten av vistelsen här löst! Haha, underbart.
Tyvärr kunde ingen annan komma så det var bara vi fyra men det gjorde inget för vi hade roligt för det. Åt god mat och jag ville testa en tequila så jag köpte ett litet glas. Tequilans väg ner i min mage finns dokumenterad men av respekt för de andra lägger jag inte upp videon här.
Det var en sorgligt hej då till Lulu och Vanessa. När jag kom i säng framåt 10 och läste kortet jag fått blev det några tårar. Tänka sig att jag grät en skvätt för att jag lämnar Nya Zeeland, det ni.

Idag passar jag barnen fram tills två/tre tiden och sedan åker jag ut till Donna för en BBQ! Kommer vara ännu jobbigare att säga hej då till henne. Jag är glad att hon åker hem till England i vår så jag kan våldsgästa henne i sommar. =)

Sista helgen (lördag då)

Lördag, 6 Mars, kl 10:14 (gud vad jag glömmer att skriva det här, suck)

Det blev boxning nu på morgnen, tjiho! Det roliga var att endast jag och Lulu var där så det blev ett kul avslut. Jag började trots allt själv så det var trevligt att ge järnet med henne sista gången. Har fått svar (e-mail) från Mjölbys boxningsklubb men frågan är om det logistiska problemet (transport framförallt) går att lösa. Det visar sig!

Nu är jag back home och ska hämta barnen från restaurangen kl 11, då förbereder vi picknick och åker ut till Cable Bay där vi möter upp Gale och Callum kl 1. Just nu är himlen grå men förhoppningsvis klarnar det upp, annars kanske stranden blir lite kall...

Ikväll blir jag upphämtad av Lulu och vi åker till en mexikansk restaurang i Tahunanui dit alla boxare är medbjudna, vissa hade förhinder men några stycken lär vi väll bli i alla fall.

Imorgon är ett stort frågetecken så det får jag återkomma med senare. Adiós!

En massa avslut

Jaha, då vet jag vad jag ska skriva i fortsättningen för att få lite uppmärksamhet, mowahaha. Håll i er för det är inte många inlägg kvar.

I tisdagskväll var jag med om världens väderfenomen. Det var när jag körde ut från boxningen som jag möttes av FYRA regnbågar! Varav den ena slutade/började på fältet framför mig, det var urläckert och jag var frestad att parkera och springa ut på fältet för att leta efter en kruka med guld… det hade suttit fint.

Igår var jag ute i Kaiteriteri för sista gången, eller tja jag har väll inte varit där så överdrivet mycket men nu såg jag paradisstranden för absolut sista gången. Det var givetvis lika kallt i vattnet som förra gången men jag är väldigt härdad mot kallt vatten nu så jag plumsa i trots allt. Man domnar bort ganska fort, speciellt när man måste simma allt vad man orkar för att korsa strömmen som går mitt i viken (höger bild). Det är ganska skojigt att bara glida med strömmen men jag försökte komma till andra sidan som ni kan se på den högra bilden nedanför. Från stranden blir det väldigt snabbt djupt och på andra sidan blir det grunt och det sitter en massa vassa stenar på botten. Förstår inte varför de är vassa eftersom vattnet borde slipa dem men icke, jag skrapade knäet och det var smått smärtsamt att klättra upp på dem. Men vill man ha roligt måste man väll lida lite också.

Imorse var jag på SPCA för sista gången och fick säga hej då till alla, det kändes väldigt jobbigt. Fick slita mig därifrån för att inte bli alldeles gråtfärdig. Jag fick ett jättefint rekommendationsbrev från Carmen och Jane, samt ett tack-kort och en massa SPCA prylar! Mugg, nyckelring, kasse, penna osv… awww.

Kl kvart över 1 gick jag till bion för att se Alice i Underlandet, hemma kan man ju inte se den 3D plus att det är svindyrt att gå hemma så det fick bli ett sista biobesök här. Det var en trevlig film men verkligen inte en av Burtons bästa. Den hamnar nog inte ens på DVD-hyllan tror jag.

Har också avslutat mitt bankkonto idag! Buäähh. Om en timme åker jag till mitt sista pass boxning om jag inte mirakulöst kan gå på lördag. Det visar sig. Mer om helgen i ett senare inlägg!

PS. Heavenly Creatures var inte så trevlig, ”disturbing” är det bästa ordet jag kan hitta för att beskriva den.

Ni kan vall latsas?

Jag vet att bloggen har pagatt i nio mander nu och det borjar kanske bli lite tjatigt att lasa om mitt liv har i kiwilandet. Wow-factorn har dott for lange sedan och nu ar jag inte ens vard ett besok pa kvallen innan datorn stangs av. MEN om du tittar hit trots all formodan, kan du vall skriva en liiiiiten kommentar? Ett HEJ racker faktiskt, det ar bara trevligt att se nagat liksom. Det ar inte langt kvar nu, snart sjunker den har bloggen bort och hamnar i havet av overgivna bloggar. Men innan den dagen uppskattas lite uppmarksamhet. Bara lite.

Forovrigt har Nelson fatt molnfeber efter en stralande helg. Bade igar och idag ar gratt sa jag gor inte mycket min sista vecka har. Nu sitter jag pa bibblan t ex bara for att komma ut ur huset, mowahaha. Ska kanske ga och hamta ungarna ocksa...

Nedräkning...

Tik tok klockan går och dagarna försvinner förbi, idag är det bara 2 veckor kvar på Nya Zeeland, 10 dagar kvar i Nelson. Får hela tiden höra frågan "Hur känns det?". Kan inte svara, känns både bra och dåligt. Skriver på en lista där jag listar allt jag kommer sakna och allt jag inte kommer sakna, "Sakna"- listan är betydligt längre...

Ett vattendjur

Lördag, 27 februari, kl 18:55

Men idag har varit ganska roligt faktiskt! Har skrattat mycket i alla fall. Boxning imorse och kl 11 mötte jag Lloyd i Richmond. Vi åt glass på det nya italienska stället (hur ska jag någonsin kunna äta vanlig glass igen?) och sen åkte vi ut till Aniseed Valley för att testa modet lite. Jag har varit där förut, kolla på inlägget "Whispering Falls". Det kanske är mest bilder från själva Whispering Falls Walkway men vi var bara på själva kampingplatsen/parkeringen. Där går en bro ungefär 5-6 meter över floden. Det är här folk badar för det är de enda stället som är djupt nog, överallt annars är det bara, som mest, knädjupt.
När jag var där förra gången var det en man och hans brorson som hoppade i från bron så jag visste att det var djupt nog trots att vattnet var så klart att man kan se botten. Det var bara höjden som fick mig att tveka! Kände mig som världens mes. Lloyd fick hoppa i två gånger (fast han tveka VÄLDIGT mycket) innan jag fick modet att hoppa också. Slog i låret på vattenytan på något vänster så ett blåmärke är på väg haha.
Sen hoppade jag bara från stenarna ner, ungefär 2 meter. Men det gjorde jag många gånger, det var hur kul som helst och vattnet var svinkallt men man slutade bry sig efter ett tag.

Så vi hoppde och simmade och garvade väldigt mycket. Jag svor över det kalla vattnet och det hala stenarna när vi simmade upp på grundare vatten. Det bästa av allt var sötvattnet. Är så trött på saltvatten som smakar pyton, här var det neutralt och trevligt.

Men vi hade inte nog med det. Efter att ha pratat om det ett tag bestämde jag att vi skulle simma ut hit.

Den här bilden är gammal och är tagen under högvatten. Idag var det lågvatten och då är det en kombinerad sten och sandstrand som man klättrar ner till från vägen där jag tog kortet.
Anledningen till att jag inte gjort det tidigare är tanken på okända strömmar men många har simmat ut så det var ju bara att ta risken hehe.
Eftersom det var väldigt soligt och varmt idag var det några andra som badade på den lilla stranden men vi gick rätt ut och började simma. Det var inga problem alls tills Lloyd säger "This is a bit scary", jag svarar, halvt panikartat, "What...? Why?!". Då svarar han med det absolut förbjudna "We don't know what's down there." Hur reagerar jag på det? "SHUT UP!!!!" Hahaha. Pratar man inte om botten och vattnet så kan jag ignorera det, men tas det upp blir man ju skrämd direkt. Jag lugnade ner mig och försökte njuta av simturen istället. Sen kom nästa problem... vem sätter ner fötterna först och provar botten? Haha, det blev inte jag men jag landade i ett sten och sjögräsrev först, ush. Gick bra till slut. Väl uppe på ön var det till att balansera över vassa stenar (sånna där minisnäckor täcker dem), sedan släta stenar och sist stekheta stenar. Vi glänste triumfmässigt där ett tag innan vi simmade tillbaka som gick betydligt fortfare av någon anledning.

Efter simturen var det ett drama med en glömd hund men det löste sig så det går jag inte in på. Vi avslutade dagen på Hell's Pizza med smaskig glutenfri pizza. Mums. Sista pizzan för mig på ett bra tag då det inte direkt finns så gott om glutenfria pizzaställen hemma.

Nu ska jag se Heavenly Creatures (ser inte fram emot precis) innan det blir Skype med pappa ikväll.

Nere på tråkig mark

Fredag, 26 februari, kl 20:15

Två väldigt sega dagar har släpat sig fram här. Både igår och idag var totalt misslyckade dagar. Eftersom jag håller på varenda öre nu vill jag inte lägga pengar på bensin så jag åker ingenstans... SPCA igår och Richmond idag (där jag förövrigt städade hos Lisa), that's it. Det mest spännande som hänt är att jag slappat på Rabbit Island och simmat lite. Vad hände med planen att verkligen njuta av min sista tid här...? Suck. Helgen blir förhoppningsvis bättre. Imorgon är det boxning sen åker jag och Lloyd ut till Aniseed Valley och förhoppningsvis blir det bad där, om det inte är alldeles för kallt. Hoppas också på pizza till middag imorgon vilket kanske är en onödig utgift men hemma är det ont om glutenfria pizzor så jag tänker passa på.

Igår såg jag Rocky, supertråkig film. Vilken besvikelse. Varför är tråkiga filmer så långa för? 105 min är alldeles för långt för en så seg film. Nu ska jag fortsätta ha tråkigt med Dexter.